Wanneer je vermoeid achter het stuur kruipt dan is dat even riskant als wanneer je rijdt met te veel alcohol in je bloed. Beide situaties vertonen dezelfde symptomen, namelijk een verlies van concentratie, een vertraagde reactiesnelheid en een vermindering van je aandachtigheid.
10 % van de ongevallen op onze Vlaamse wegen zijn het gevolg van een fout van de vermoeide chauffeur. Wanneer we focussen op de autosnelwegen kan dit percentage zelfs stijgen naar 20 tot 30 %. Wanneer chauffeurs een ongeval veroorzaken zijn ze zich vaak niet bewust van het gevaar dat ze creëren. Er ontwikkelen zich verschillende misverstanden rond vermoeidheid achter het stuur. Hier volgen de 6 meest voorkomende.
  • Vermoeid? Een energiedrankje of een tas koffie helpt me er snel terug bovenop. 

Het drinken van cafeïnedrankjes helpt slechts voor een korte periode, van zodra de energieboosters zijn uitgewerkt komt je lichaam in een soort crash terecht. De enige oplossing tegen vermoeidheid is simpelweg slapen. Een korte powermap van maximum 15 minuutjes is voldoende om terug aandachtig te kunnen rijden. Langer slapen kan zelfs negatieve gevolgen hebben. Na meer dan 15 minuten bestaat de kans dat je in een diepere slaap terecht komt.

  • Een adem frisse lucht en een streepje muziek kan ervoor zorgen dat je onmiddellijk terug fit bent

Het beluisteren van luide muziek en je hoofd een paar keer uit het raam steken zal je niet helpen om wakker te blijven. Dit zal je vermoeidheid enkel en alleen opschuiven. Je zal na enkele ogenblikken beseffen dat je vermoeidheid toch niet over is.

  • Wanneer ik slaperig word dan merk ik dat. Vanaf dat moment ga ik me focussen op de weg waardoor ik me meer kan concentreren.

De vermindering van je aandacht en een slaperig gevoel, doen de bestuurder opmerken dat hij of zij toch even moet pauzeren. Wanneer je deze signalen negeert is de kans groot dat je toch achter het stuur in slaap valt. Als je je niet meer kan concentreren op de weg of jezelf regelmatig betrapt op een geeuw, moet je echt stoppen met rijden. Het is al te laat wanneer je begint te knikkenbollen of zware oogleden krijgt.

  • Wanneer ik slechts een klein stukje moet rijden heb ik minder kans om in slaap te vallen achter het stuur.

Men was er vroeger van overtuigd dat de lange afstanden van het rijden de oorzaak waren van de vermoeidheid van de chauffeur. Diverse wetenschappelijke studies hebben die overtuiging weerlegd. Een slechte slaapkwaliteit, een verstoring van het bioritme of het gebruik van geneesmiddelen, kunnen je als bestuurder ook slaperig maken. Dat wilt dus zeggen dat de afstand van de rit die je aflegt geen verschil maakt op vlak van vermoeidheid.

  • Een korte powernap voor de rit zal me helpen om mijn concentratie niet te verliezen.

 De vermoeidheid van de persoon achter het stuur is afhankelijk van zijn of haar bioritme. Je bent minder alert tussen 13u en 15u ‘s middags en 2u en 5u ’s ochtends. Het is dus aangeraden om binnen die periodes niet de baan op te gaan. Wanneer dat toch noodzakelijk is, is het belangrijk om extra geconcentreerd en goed uitgerust te zijn.

  • Ik ben jong en heb geen slechte conditie, dus ik zal niet zo snel moe worden achter het stuur.

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken zijn het vaak jonge chauffeurs die vermoeid achter het stuur zitten. Die vermoeidheid wordt vooral veroorzaakt door hun levensstijl, bijvoorbeeld het uitgaansleven. Daarenboven heeft vermoeidheid bij jongeren een grotere impact dan bij andere personen.

Leave a Reply